Thursday, April 19, 2012

Kender du det?

Jeg havde en skype-date med min skønne veninde Charlotte i sidste uge. Vi snakkede i timer, og på begge sider af computerskærmene blev der spist aftensmad, drukket kaffe og spist chokolade i blødt stearinlys-skær. Når man er expat, er det godt nok et hit med video-chat.
Charlotte anbefalede samme aften, at jeg tjekkede doku-serien 'Sex, Kaos og Bekendelser' ud.
Desværre er det sådan i Tyskland, at man ikke kan se DR NU (jeg kan heldigvis godt se DR Bonanza, så gæt hvem der har set 'Buster' og 'Nanna'...)
Jeg er i Danmark i disse dage, spiller koncerter med bandet og i aften gælder det Pumpehuset. Men efter at have afleveret dagens artikel, og siden min elskede er på arbejde, så har jeg kunne slappe gevaldigt af i sengen. Så derfor - computer, is og dyner samt alle foreløbige afsnit af dame-dialogerne. (Pånær afsnit 1 - hvor er det henne, DR?)
Blandt de medvirkende fem kvinder, der gennem 100 dage har filmet dem selv, er Maise Njor, hvis bøger jeg altid har slugt. Det er rørende og ærligt at se hende flæbe, når det er eksmandens tur til at have deres tre tøser. Hendes tanker omkring det at møde den ultimative kærlighed - for når nu eksen er den store kærlighed, den man har fået børn med, så må det jo trumfes - eller ender man så bare med at være alene?
Så er der Amira, der er mor til tvillingepiger og på barsel på 15. måned, og derfor er hun (forståeligt) nok ved at blive sindssyg. Hun indrømmer på et tidspunkt, da hun under en ferie i Thailand er oppe at svæveflyve, at hvis hun nu styrtede ned og døde - så ville hun jo få fred... og det ville måske være meget rart.
Og Frida, som er single og knalder løs, mens hun efter en byaften, hvor hun ender hjemme alene, har radioen tændt for ikke at føle sig alene. At hun har en kæmpe angst for ensomheden, snøfter hun gennem fulde-tårerne.

Nå, summa summarum - der er så mange ting, jeg kan genkende, (også nogle jeg ikke kan), og det i sig selv giver i hvert fald mig en slags tryghed og fællesskabsfølelse. Alligevel er det næsten federe at opleve to, i hvis sko jeg måske selv snart står i, eller som jeg på en måde allerede er en del af. Udsigten til at blive mor... den er lige pludselig meget present. Det piller ved en indre angst - tænk hvis det ikke er lykken at få børn?
Og Maises ulykkelige situation. Jeg har selv et skilsmissebarn tæt på livet; det fylder meget i min og min kærestes forhold... jeg ved, at også han føler en kæmpe sorg, når knægten er hos eks'en. Men hvis han og jeg nu får børn... og det ikke holder...

Nå... mange tanker. Jeg anbefaler den varmt, det er virkelig hudløst tv. Mere af den slags, tak!

Kys,
Ida

2 comments:

  1. Uh det har jeg godt fået anbefalet før! Det skal jeg lige huske at se en dag, hvor jeg ikke har andre planer :) Det er fedt, at du er begyndt at skrive herinde igen!

    ReplyDelete
  2. Tak skal du have, Emma :) Jeg har brug for at skrive mere på dansk, nu hvor jeg skriver engelske artikler - men det er svært at finde tiden til det. Og noget at skrive om!

    ReplyDelete