Saturday, May 19, 2012

Hvornår er man forfatter?


En af mine venner skal til at lave et radioprogram på Radio24syv, som hedder 'Bureauet for Afvist Litteratur'. Forfattere, der har fået afslag på manuskripter, bliver hevet i studiet og... jeg er ikke helt inde i, hvad der præcist kommer til at ske, men snakken og sikkert højtlæsning af tekster... uanset hvad, så bliver det sikkert dybt interessant.

Jeg kom bare til at tænke på, om man (jeg) godt kan kalde sig forfatter, hvis man (endnu) ikke er udgivet?

Det er ikke fordi, jeg ikke har prøvet. I efteråret sendte jeg et manuskript til Rosinante. Og for mere end 10 år siden sendte jeg et til Borgen. Ikke en enorm indsats, men drømmen har altid været der. Og lever stadig.
Lige for tiden bliver der dog ikke skrevet så meget fiktion. Der bliver skrevet artikler. Så for at motivere mig selv, har jeg købt den s e j e s t e moleskine (det kan ikke være anderledes - brands does matter, også for wannabe forfattere) notesbog ever! Med Star Wars.

Håber det kan få ordene til at flyde på den rigtige måde. At 'the force will be with me'.

Idéerne er der jo...

3 comments:

  1. Det er meget lettere at skelne på engelsk, hvor man bruger ordet author for de "fine" og f.eks. writer for de mere "ordinære" som f.eks. klummeskribenter. I Danmark er der ikke engang enighed om, hvorvidt "skribent" er finere eller mindre fint, end "forfatter"!

    Men netop finheden er vel omdrejningspunktet? At man i virkeligheden gerne vil være noget ved musikken. Og så tænker man, at det er forfattere vel? Eller som en redaktør på Politiken engang sagde: "Man vil jo gerne have udgivet en bog". Et andet eksempel findes på institut for litteraturvidenskab, hvor jeg læste engang. Sjældent har jeg været omgivet af så mange "digtere" og "forfattere". Og sjældent har jeg stået, imellem så mange upublicerede mennesker.

    Og dét er det allerbedste, synes jeg. Igen på engelsk: Man skelner i England og USA og andre engelsktalende lande imellem "writers" og "authors" - og så "published writers" og "published authors". Det synes jeg er ret retfærdigt. En tekst har en forfatter, selv en dosmerseddel. Men derfor er det jo ikke sikkert, at den skal udgives. Eller kan udgives. Eller må udgives.

    ReplyDelete
  2. Det er en fantastisk idé til et radioprogram! Hep hep!

    ReplyDelete
  3. Kristian: De er ikke helt dumme, de der engelsktalende typer. Fx også mht 'journalist' og 'reporter'. Men jeg kan da forestille mig, at det bliver en spændende diskussion, hvornår det er 'fint' og hvornår det er 'ordinært'. Er Stephen King, Dan Brown og J.K. Rowling fx authors eller writers?
    Jeg kan godt lide den slags diskussioner...

    Marie: Ja! Jeg glæder mig rigtig meget til at høre det.

    ReplyDelete