Wednesday, January 5, 2011

Fairytales...








Some day before New Years Eve I took a walk in Kings Garden, a park near where I live. There is a statue of the great writer Hans Christian Andersen.
Today I was walking home from an appointment on Nørrebro and went through the Assistens Cemetary. It serves as a park as well. In summertime people lay on the grass, reading, playing... it's a wonderfully, mysterious place with a great atmosphere.
H. C. Andersen - as we call him in Denmark - is buried there, so I went by his tombstone, and someone had put a tophat in front!
It got me thinking about his fairytales, and which ones I like the most. For me it is The Nightingale, The Ugly Duckling and The Wild Swans.
But I really like his poetry, maybe even more than his fairytales. His lyrics to 'I Danmark Er Jeg Født' = 'In Denmark I Am Born' is so beautiful. I will not try a crappy translation, because it won't show his legacy justice.

Which of his fairytales is your favorite?

Love,
Ida

P.p.s. I just realised that my favorite fairytales all have birds in the title. What a great coincidence. 

P.s. To danish readers I will share the lyrics to 'I Danmark Er Jeg Født'. The rest of you can go nuts with google translate if it has your fancies, hihi.

I Danmark er jeg født, dér har jeg hjemme,
der har jeg rod, derfra min verden går.
Du danske sprog, du er min moders stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.
Du danske, friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
stå mellem æblegård og humlehave.
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Hvor reder sommeren vel blomstersengen
mer rigt end her, ned til den åbne strand?
Hvor står fuld månen over kløverengen
så dejligt som i bøgens fædreland?
Du danske, friske strand,
hvor Danebrogen vajer, -
Gud gav os den, - Gud giv den bedste sejer!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Engang du herre var i hele Norden,
bød over England, - nu du kaldes svag,
et lille land, og dog så vidt om jorden
end høres danskens sang og mejselslag.
Du danske, friske strand,
plovjernet guldhorn finder,
Gud giv dig fremtid, som han gav dig minder!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Du land, hvor jeg blev født, hvor jeg har hjemme,
hvor jeg har rod, hvorfra min verden går,
hvor sproget er min moders bløde stemme
og som en sød musik mit hjerte når.
Du danske, friske strand
med vilde svaners rede,
I grønne ø'r, mit hjertes hjem hernede!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

2 comments:

  1. En blanding af smukke Assistensens, seje & savnede Natajsa og berigende hr. Andersen - jeg beder ikke om mere. Det er virkelig noget, Nørrebro kan bryste sig af (+ Odense, hvis de absolut også vil ha' H.C. Andersen.) Jeg så Klods Hans på Det Kongelige Teater med min far, da jeg var ganske lille, og lige netop dén historie har sat sig fast indeni sammen med Svinedrengen og Prinsessen på Ærten, som min første klasselærer, Fru Olsen, læste højt for os gang på gang.

    ReplyDelete
  2. Jeg er så betaget af, at folk ofte har et eller flere minder knyttet til H.C. Andersen.
    Jeg glemmer for eksempel aldrig, den dag min mormor sagde til mig:"Ved du, at H.C. Andersen har skrevet et eventyr om en lille pige, der hedder Ida?"
    Det gjorde jeg rigtig nok ikke, og så læste hun 'Den Lille Idas Blomster' højt for mig.

    ReplyDelete